arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۵۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۸ - ۲۲ مهر ۱۴۰۳

طلا عمده‌ترین کالای وارداتی ایران  از روسیه / عمده‌ترین کالا‌های صادراتی ایران به روسیه؛ فلفل گلخانه‌ای، پلی‌استایرن و پسته با پوست

داده‌های رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد، در شش ماهه نخست امسال، فلفل گلخانه‌ای، پلی‌استیرن و پسته با پوست تجارت عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران به روسیه بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اکوایران: داده‌های رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد، در شش ماهه نخست امسال، فلفل گلخانه‌ای، پلی‌استیرن و پسته با پوست تجارت عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران به روسیه بوده است.
 
 داده‌های گمرک نشان می‌دهد، در نیمه نخست سال جاری، ایران یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۹۴ میلیون دلار به روسیه صادر شده است. در این مدت کالاهای صادراتی را به لحاظ وزنی 20 درصد و به لحاظ ارزش 12 درصد رشد کرده‌اند.
 
در مقابل در این مدت ۱.۱ میلیون تن کالا به ارزش ۷۹۷ میلیون دلار از روسیه وارد کشور شده است که به لحاظ وزن ۳۸ درصد و به لحاظ ارزش ۱۴ درصد کاهش داشته است. 
 
بازار جذاب فلفل
 
طبق اعلام گمرک ایران؛ عمده‌ترین کالاهایی که به روسیه صادر شدند، شامل فلفل گلخانه‌ای، پلی‌استیرن و پسته با پوست بوده که به ترتیب ۵.۹ درصد، ۵.۸ درصد و ۴.۹ درصد از کل ارزش صادرات کشور را به خود اختصاص داده اند. در واقع بیش از 29 میلیون دلار فلفل گلخانه‌ای به روسیه صادر شده است.
 
در  مقابل عمده‌ترین کالای وارداتی از روسیه شامل طلا به اشکال خام بود که ۲۲ درصد از ارزش کل واردات از این کشور را دارا بود.
 
ترانزیت 
در ضمن بیشترین میزان کالای صادر شده به روسیه از طریق گمرک آستارا انجام گرفته، به طوری که ۳۲ از کل ارزش صادرات از طریق این گمرک انجام شده است.
 
در نیمه ابتدایی امسال ترانزیت خارجی از مبدا روسیه با رشد ۱۷ درصدی به ۵۲۶ هزار تن رسیده و ترانزیت خارجی به مقصد روسیه ۵۶ هزار تن بوده که ۱۸ درصد کاهش یافت.
 
تجارت سال 1402
سال گذشته در شش ماه نخست سال ایران  ۲.۲ میلیون تن کالا به ارزش ۹۶۵ میلیون دلار به روسیه صادر شده بود که به لحاظ وزن ۵۴ درصد و از حیث ارزش ۲۸ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است.
 
درضمن واردات از روسیه در سال ۱۴۰۲ به میزان ۳.۴ میلیون تن و به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار بوده که به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۲۸ درصد و ۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.
نظرات بینندگان